Verkeersveiligheidsauditor
28 april 2025 – 15 december 2025
Verkeersveiligheidsauditing is een procedure die bijdraagt aan het vergroten van de verkeersveiligheid. Het is een preventieve maatregel, waarbij mogelijke verkeersveiligheidsproblemen worden geïdentificeerd nog voordat er ongevallen plaatsvinden. Concreet moet een verkeersveiligheidsaudit plaatsvinden in de voorontwerpfase, bij het detailontwerp, vóór de ingebruikname en kort na het eerste gebruik van het nieuw gerealiseerde wegenbouwproject. In elke fase onderzoekt de auditor met een deskundig oog waar de verkeersveiligheid in het ontwerp nog kan worden verbeterd en geeft hierover duidelijke aanbevelingen.
Sinds december 2013 zijn dergelijke audits verplicht voor alle nieuwe infrastructuurprojecten op het trans-Europese wegennet. In een latere fase zullen verkeersveiligheidsauditoren steeds betrokken moeten zijn bij elk wegenbouwkundig ontwerp en zal deze praktijk ook doorstromen naar de overige wegen.
Het certificaat van deze opleiding is een van de noodzakelijke voorwaarden voor de certificatie als verkeersveiligheidsauditor door de Vlaamse Overheid.
In het eerste deel van de opleiding (48u) wordt een stevige theoretische basis gelegd, terwijl in het tweede deel (22,5u) de eigenlijke auditprocedure en de uitvoering aan bod komen. De praktijkgerichte aanpak hierbij centraal, met studiebezoeken, praktijkoefeningen en toelichtingen van diverse praktische cases.
In het derde deel (30u), dat is voorbehouden voor degenen die het certificaat willen behalen, wordt onder begeleiding een verkeersveiligheidsauditing een oefening uitgewerkt.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft de intentie om vanaf januari 2025 in haar aanbestedingsdocumenten de verplichting op te nemen dat ontwerpteams die zullen werken in opdracht van AWV over een erkend verkeersveiligheidsauditor dienen te beschikken. AWV zal werken met een overgangsperiode zodat er voldoende tijd is om in te schrijven en het traject van de opleiding te doorlopen.
in samenwerking met
met de steun van
De cursus is geschikt voor iedereen die wil weten hoe en wanneer een verkeersveiligheidsaudit wordt uitgevoerd en in welke context dit gebeurt. Dit omvat gemeenteraadsleden, beleidsmedewerkers, mobiliteitsambtenaren, politie, diensten ruimtelijke ordening, leden van overlegcommissies, studiebureaus, onderzoekers, technische diensten, medewerkers van het openbaar vervoer, het Agentschap Wegen en Verkeer, en wegbeheerders.
Voor degenen die geen auditor willen worden, maar in de toekomst een verkeersveiligheidsaudit willen laten uitvoeren of erbij betrokken zullen worden, zijn de eerste twee delen van deze opleiding interessant. .
Indien u het certificaat tot verkeersveiligheidsauditor wilt ontvangen, dient u ook het derde deel van de cursus te volgen en te slagen voor het bijbehorende examen.
Voor dit laatste deel zijn het aantal plaatsen beperkt tot 25 deelnemers en gelden er specifieke toelatingsvoorwaarden:
- minstens de graad van bachelor of een daarmee gelijkgeschakelde graad behaald hebben; minstens drie jaar nuttige praktische ervaring met wegenontwerp, wegenverkeersveiligheidstechnieken en ongevalsanalyse hebben; Lessen van deel 1 en 2 van de cursus Verkeersveiligheidsauditor, georganiseerd door UGent, gevolgd te hebben binnen een periode van 3 jaar voorafgaand aan de start van de opleiding.
Voor een aantal lessen van Deel I kan men een vrijstelling bekomen. Vrijstelling kan enkel op basis van gevolgde cursussen.
U moet hiervoor een gemotiveerde aanvraag indienen. Er wordt hiervoor geen aangepaste deelnameprijs voorzien.
U ontvangt een getuigschrift, indien u deelneemt aan de volledige opleiding en slaagt voor het bijbehorende examen (schriftelijk en mondeling) (19 januari 2026).
Het getuigschrift van deze opleiding is één van de noodzakelijke voorwaarden voor de certificatie als verkeersveiligheidsauditor door de Vlaamse Overheid. Naast het behalen van het getuigschrift, moet men ook aan bijkomende voorwaarden* voldoen om als gecertificeerd verkeersveiligheidsauditor aan de slag te kunnen:
1. de aanvrager moet een natuurlijk persoon zijn en minstens de graad van master of een daarmee gelijkgeschakelde graad behaald hebben;
2. de aanvrager moet minstens 6 jaar praktische ervaring (werkervaring, geen studiejaren) hebben op het vlak van het wegenontwerp, de wegenverkeersveiligheidstechnieken en de ongevalsanalyse.
* Voorwaarden opgelegd door het decreet van 17 juni 2011 betreffende het beheer van de verkeersveiligheid van weginfrastructuur en zijn uitvoeringsbesluiten.
Meer info over de verkeersveiligheidsaudit en de voorwaarden kan je vinden op de website van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Wetenschappelijk Coördinatie
- Prof. dr. ir. Hans De Backer, Vakgroep Civiele Techniek, Afdeling Weg- en Waterbouwkunde, Universiteit Gent
- Prof. ir. Dirk Lauwers, Vakgroep Civiele Techniek, Afdeling Mobiliteit en Ruimtelijke Planning, Universiteit Gent
- Mevr. An Volckaert, Onderzoeker, Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw
Lesgevers
- Rachel Aldred, Active Travel Academy, University of Westminster
- Wout Baert, Fietsberaad Vlaanderen
- Margo Briessinck, Agentschap Wegen en Verkeer
- Erik Caelen, Cage
- Winfried Casters, Agentschap Wegen en Verkeer
- Heidi Cuypers, Agentschap Wegen en Verkeer
- Hans De Backer, Vakgroep Civiele Techniek, Afdeling Weg- en Waterbouwkunde, UGent
- Erik De Bisschop, Agentschap Wegen en Verkeer
- Patrick Deknudt, Vlaams Verkeerscentrum
- Ruben Dewulf, HR Flux
- Stijn Dhondt, Vlaamse Stichting Verkeerskunde
- Dirk Engels, Transport & Mobility Leuven
- Dominique Gillis, Vakgroep Industriële Systemen en Productontwerp, UGent
- Berny Habing, Team Verkeersauditing, Rijkswaterstaat
- Pieter Haeck, Geo-it
- Niels Janssen, Agentschap Wegen en Verkeer
- Pascal Lammar, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid
- Yanick Lathuy, Agentschap Wegen en Verkeer
- Dirk Lauwers, Vakgroep Civiele Techniek, Afdeling Mobiliteit en Ruimtelijke Planning, UGent
- Jelle Machiels, Agentschap Wegen en Verkeer
- Kristof Mollu, Agentschap Wegen en Verkeer
- Tom Otten, Agentschap Wegen en Verkeer
- Gerry Peeters, Federale wegpolitie
- Steven Soens, Febiac
- Saskia Teurlings-Out, Rijkswaterstaat
- Zoë Van de Voort, Team Verkeersauditing, Rijkswaterstaat
- Hinko Van Geelen, Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw
- Phillip Vander Waeren, Geo-it
- Tim Verhaeghe, Agentschap Wegen en Verkeer
- An Volckaert, Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw
- Wendy Weijermars, Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid
Modules
Verkeersongevallen zijn onvoorziene gebeurtenissen in het verkeer die schade veroorzaken. De analyse hiervan vereist doordachte modellen en betrouwbare gegevens. Tijdens de eerste les duiken we in deze modellen en ontdekken we de belangrijkste factoren die bijdragen aan ongevallen. We bespreken ookde beschikbaarheid en betrouwbaarheid van ongevalgegevens in Vlaanderen.
Infrastructuurontwerpers moeten een breed scala aan objectieve ontwerprichtlijnen, wetgeving en dienstorders volgen. Maar een veilige weg houdt meer in dan alleen regels; het gaat ook om de weggebruiker en zijn gedrag. Een slim en consequent ontwerp gevaarlijk rijgedrag voorkomen en de veiligheid aanzienlijk verbeteren. Een duidelijke categorisering van wegen basis van hun functie speelt hierbij een cruciale rol.
Op basis van de rijdynamica van een voertuig definiëren we de belangrijkste geometrische parameters van een weg. We besteden speciale aandacht aan de oppervlaktekenmerken van de weg hoe deze de zichtbaarheid en ruimtelijke beeldvorming beïnvloeden.
Niet alleen de weg zelf, maar ook de weguitrusting speelt een belangrijke rol in het voorkomen van ongevallen en het beperken van gevolgen. Dit wordt geïllustreerd met praktische voorbeelden. een andere les staat de mens centraal, waarbij we ingaan op de"human factors". Hoe technisch, slim en innovatief een verkeersmanagementmaatregel ook is, de effectiviteit hangt sterk af van het gedrag van de weggebruikers.
Wegen en kruispunten worden ingedeeld op basis van hun inrichtingskenmerken en typologie. Elk type heeft specifieke conflictmogelijkheden, zoals in- en uitvoegen en kruisingen. We besteden ook aandacht aan de wegencategorisering bepaald door mobiliteitsplannen op verschillende schaalniveaus en bespreken de relevantie hiervan voor de vormgeving van wegen en kruispunten.
Nieuw in deze editie is de focus op fietsinfrastructuur. Zowel het Vademecum Fietsvoorzieningen als het Vademecum Vergevingsgezinde Wegen, deel Kwetsbare Weggebruikers, komen aan bod. Een hele sessie is gewijd aan het concept van vergevingsgezindheid.
Daarnaast behandelen we dynamisch verkeersmanagement, 3D-verkeerssimulatie en de modernste veiligheidstechnieken in en rond auto's. We richten ons hierbij op het ambitieuze doel van "Accident Zero."
Gecombineerd is dit programma een uitgelezen kans om de nieuwste inzichten en technieken het gebied van verkeersveiligheid te ontdekken en toe te passen!
Data: 28 april, 5, 12, 19 en 26 mei, 2, 16 en 23 juni 2025
Verkeersveiligheidsauditing is sinds eind 2013 in Vlaanderen verplicht voor de TEN-wegen. Al decennialang worden in zowel Vlaanderen als andere landen diverse procedures voor verkeersveiligheidsbeheer toegepast, zoals PCV, PAC, GBC, de aanpak van gevaarlijke punten en streefbeelden.
In deze cursus leer je alles over het volledige auditproces. het moment dat een klant een auditteam aanstelt, via het uitvoeren van de audit en het opstellen van het auditrapport, tot de eindbespreking met de klant, de eindbeslissing en de daaropvolgende acties en opvolging. We illustreren de vier fasen van een audit (voorontwerp, gedetailleerd ontwerp, net voor de ingebruikname en tijdens het eerste gebruik) met praktische voorbeelden.
Daarnaast laten we je zien hoe je standaardchecklisten effectief kunt gebruiken besteden we veel aandacht aan de methodiek van een auditrapport en het uitvoeren van inspecties bezoeken ter plaatse.
Eén van de belangrijke delen van de cursus is een les over de juridische achtergrond en de verantwoordelijkheden van alle actoren betrokken zijn bij een verkeersveiligheidsaudit. We behandelen ook specifieke elementen rond tunnels en de tunnelrichtlijn.
Als kers op de taart sluiten we dit deel van de cursus af met een werfbezoek, waarin de belangrijkste aspecten van de cursus tot leven komen. Hier kun je alles wat je hebt geleerd in de praktijk toepassen en ervaren hoe verkeersveiligheidsauditing in de echte wereld werkt.
Dit deel van de cursus biedt je een unieke kans om diepgaande kennis en praktische vaardigheden op te doen in verkeersveiligheidsauditing.
Data: 29 september, 6, 13 en 20 oktober 2025
Dit deel van de cursus is exclusief toegankelijk voor degenen die een getuigschrift willen behalen (zie doelpubliek).
We beginnen met een korte inleiding op een aantal projecten. De studenten krijgen vervolgens de tijd om alle beschikbare data te bestuderen en presenteren groep hun eerste conclusies, waarbij de focus ligt op fase 1 en 2 van de audit.
Daarna voeren de cursisten in groep een plaatsbezoek bij een van de projecten. Voor en na dit bezoek is er overleg met de coördinatoren om de voorlopige conclusies te toetsen.
Vervolgens presenteren de groepen hun bevindingen van de verkeersveiligheidsaudit, met de nadruk op de resultaten van fases 3 en 4. Hierbij maken ze opnieuw gebruik van het eerder besproken standaardformulier.
Deze praktische benadering zorgt ervoor dat de cursisten de theorie direct kunnen toepassen en waardevolle ervaring opdoen in het uitvoeren van verkeersveiligheidsaudits.
Data: 3 november en 15 december 2025. Het tijdstip van het plaatsbezoek (les 2) wordt door de cursisten zelf gekozen en zal plaatsvinden tussen 3 november en 15 december 2025.
Praktisch
Deelnameprijs omvat lesgeld, hand-outs, frisdranken, koffie en broodjes.
Betaling geschiedt na ontvangst van de factuur. Alle facturen zijn betaalbaar dertig dagen na dagtekening. Alle vermelde bedragen zijn vrij van BTW.
Deel III kan niet afzonderlijk gevolgd worden.
Deel 1 |
€ 2.720 |
Deel 2 |
€ 1.275 |
Volledige opleiding |
€ 4.615 |
Korting
- Indien minstens één deelnemer van een bedrijf inschrijft voor de volledige opleiding wordt voor alle bijkomende gelijktijdige inschrijvingen van hetzelfde bedrijf een korting van 20% verleend. Facturatie geschiedt dan d.m.v. een gezamenlijke factuur.
- Personeelsleden van de UGent genieten bijzondere voorwaarden. mail ons voor meer informatie.
Annulering
Bij annulering tot uiterlijk 1 week voor de cursus blijft 25% van de deelnemingsbijdrage verschuldigd. Bij latere annulering wordt het volledig bedrag aangerekend, wat dan wel recht geeft op alle documenten die aan de deelnemers ter beschikking werden gesteld tijdens de cursus.
Annuleren dient schriftelijk te gebeuren.
KMO-portefeuille
Universiteit Gent aanvaardt betalingen via de KMO-portefeuille,
gebruik authorisatiecode DV.O103 194.
Meer info vindt u op www.kmo-portefeuille.be
Opleidingsverlof (VOV)
In aanvraag.