Derde dag van de onderwijsinnovatieWoensdag 9 februari 2011, UFO, Gent | ![]() |
Wikipedia, Facebook, You Tube, Google books, video streaming, ... moet de universiteit elke nieuwe technologische evolutie blindelings volgen om de aandacht van de studenten vast te houden? Of is de universiteit een pedagogisch bastion waar inhoud primeert en de werkvorm onbelangrijk is?
Tijdens deze studiedag willen we onderzoeken op welke manier nieuwe media zoals streaming video het klassieke onderwijs kunnen ondersteunen, aanvullen en in sommige (uitzonderlijke?) gevallen vervangen.
Op het bestuurscollege van 7 oktober 2010 werd de nota Videoconferencing en toepassingen van streaming video aan de UGent goedgekeurd. Deze nota bevat actiepunten om docenten te stimuleren meer nieuwe media in te zetten in het onderwijs, zoals bewegend beeldmateriaal, het online aanbieden van opgenomen lesfragmenten aan de studenten, het gebruik van een videoconferencingsysteem voor de uitwisseling van (internationale) expertise tussen instellingen, het online geven van feedback. Dit alles kadert in het antwoord dat de UGent wil geven aan de zichtbaar veranderende onderwijscontext binnen het hoger onderwijs, dat universiteiten verplicht om alternatieven te zoeken voor de klassieke werkvormen.
In het verlengde hiervan organiseert de Directie Onderwijsaangelegenheden
in samenwerking met het IVPV van de faculteiten ingenieurswetenschappen en bio-ingenieurswetenschappen de derde dag van de onderwijsinnovatie.
Het hoofdthema is (streaming) video en alle mogelijke toepassingen ervan. De nadruk van deze studiedag ligt op de praktijk. Na enkele uiteenzettingen zullen de genodigden zelf aan de slag kunnen met enkele praktische toepassingen tijdens de interactieve postersressies.
Deelnemen aan de studiedag is gratis, registratie is verplicht.